CAMILO GARCIA: CUANDO LA MUSICA ES UN PUNTO DE INFLEXION

0

Periodista, músico, productor y Dj.
Camilo Garcia supo codearse como periodista entre la gente de la farándula allá por el año 2004, pero decidió salir de esa zona de confort y dedicarse a la música a través del rock primero y la electrónica después. Siendo el Dj oficial de MOTO GP de argentina supo hacer una carrera como un DJ con mucha identidad respecto de sus producciones. Sus sets se componen de tracks muy emocionales despegándose de la tradicional música de baile, con lo cual resultan interesantes experiencias sensoriales corridas del mainstream de la música electrónica. Agradecemos su predisposición al acceder a una nota con nosotros.

Kultura: Camilo repasando tu trabajo como Productor y DJ vi la versatilidad y ductilidad hasta llegar casi a lo experimental. Como es el proceso creativo para manejar todas esas herramientas, tiene que ver con algo emocional o mas bien disciplinar?

CAMILO: Creo que van un poco de la mano, lo emocional y la disciplina. Lo emocional está ahí casi en carne viva en cualquier momento y hay que llevarse de las orejas hasta la silla y la compu para lograr rebelarse a la quietud. Y a veces se produce la maravilla y me pongo a pensar, wow esto no hubiera ocurrido ni en pedo si me miraba un «capitulito» de aquella o esta otra serie. Creo que las series son el peor enemigo del arte, jaja. El empeño, la creencia en cosas mágicas son algunas de las herramientas que sin duda se precisan para generar un hecho musical que tenga alguna chance de cursar zurciendo personas a su paso. 

Kultura: Tus sets se caracterizan por tener una energía muy dinámica, mas allá de lo emocional, que de hecho tienen y mucho, como manejas el nivel energético? es algo elaborado con anticipación o es más un fluir del momento?

CAMILO: La energía se sube al ritmo con groove y percusión, pero si los arpegios y las melodías no acompañan la alfombra mágica te lleva solo a dar una vuelta manzana. Ahora si conseguís construir un track que tenga cuerpo y alma entonces el paseo es más divertido. Creo que la gente utiliza la música electrónica para explorar un poco dentro de sus propias fantasías emocionales. Hay una ley tácita que indica que la acción piensa y quizás bailar sea un poco agitarse a sí mismo para recordar que la vida es un milagro en permanente proceso de construcción. Volviendo a tu pregunta y al set; pruebo combinaciones, apareo las canciones y ver como se complementan y les infiltro bases percusivas que puedas servir de hilo conductor. Estudio los temas para elegirlos. Finalmente a la hora de mezclar puedo mirar de reojo la lista que arme y dejarme llevar por el gusto personal y la intuición. Cuantos mas tracks propios puedo mezclar, mas conectado me siento con la gente y noto que la respuesta es otra. Eso me ha venido indicando que para esto hay que creer mucho en uno mismo y obrar en consecuencia. Respetando a los demás y sabiendo escuchar a quien se brinda.        

Kultura: Entre tus sets y producciones puede notarse un equilibrio perfecto entre las texturas de brillo y crepuscularidad, como te llevas con la oscuridad?

CAMILO: En algunos tracks he dejado salir mis recuerdos de La Age of Communication, Big One y esos Infiernos Futuristas donde los sonidos reinantes parecían turbios y saturados. Los arpegios felices salieron un poco al rescate de la música electrónica. Se que el sonido alemán del Berghain impone su tiranía de golpes duros hacia un techno más monotonal o de poca demostración afectiva (jajja), pero los Argentos somos mucho más cariñosos y nos gusta tirar la mejor a la mayor cantidad de gente posible. Y la música es un elemento igualador universal. Estamos todos en la misma con más dudas que certezas, bailemos que contra eso no habrá que lo pueda impedir. 

Kultura: Cual es el rol que mas te hace disfrutar, el de DJ o Productor? Por que?

CAMILO: Ufff, que buena pregunta. Sobre todo porque me obliga a elegir entre dos momentos que mucho disfruto, pero empiezo a conocer que la parte de tocar es mucho mas placentera. Poder ver las caras de todos esos chicos, chicas o chiques que están ahí vibrando con la música que probablemente vos mismo hayas creado, o no, es indistinto, si la pinchas es porque te gusto a vos también. De esos momentos me están pasando cosas muy lindas la verdad. Si encima me pasa que la subo con un track propio tu corazón hace una vuelta carnero en el aire.  

Kultura: Mas allá de las obvias diferencias entre ser productor y DJ, muchos aconsejan ser Djs antes que productores, que opinas sobre eso?

CAMILO: Mira esta pregunta es ideal. En mi caso empecé a producir en 2013. Ya había estudiado entre 2004 y 2008 pero había abandonado. Cuando volvi de un viaje por Ibiza dije tengo q volver a intentarlo una vez más. Así pasaron unos 3 años hasta que me sonó el teléfono para preguntarme cuanto cobraba para ir a tocar a una fiesta de fin de año en un sitio de palermo Guidos. La dije a La China Blue que fue quien me llamo que yo no era dj que solo producía. Ya se me dijo, pero escuche algunos tracks tuyos y queremos que los vengas a poner. jajajjaa. Es una historia hermosa porque me di cuenta de que nunca antes había pensando en pasar al frente y animarme a ser dj y de paso también mostrar algo de mi propia música. A los 3 meses me encontré tocando medio de carambola en el Moto GP para 10 mil personas en lo que iba a ser el primero de 3 años seguidos. 


Kultura: Tu trabajo tiene un nivel de sofisticacion conjugado con la sencillez que exije una escucha mas conceptual, eso en si es todo un desafío para el mainstream dentro de la propia musica electrónica, sos de pensar en eso sabiendo de que la llegada de ese tipo de sonido siempre es mas difícil?

CAMILO: Mira te agradezco mucho estos conceptos, nunca me lo había dicho alguien del medio. Algunas personas pertenecientes al mundo de la organización de boliches de electronica me aconsejaban que tocara solo temas de moda o temas famosos para pegar fechas en bares o lugares. Incluso a un tema mio que era bien turbio pero muy turrazo q le habia puesto Chinwenwencha me lograron convencer de que ese nombre no era serio. Asi que le puse Scoundrel, que en ingles significa Sinverguenza . Entre la gente que se acerca a escucharme se acercan y en algun momento de la noche me piden che toca Chinwenwencha! jajajajaa eso y que me vengan a decir que el Shazam no les funciona con algún tema inédito son los dos mejores elogios que me han propinado en la pista. El Progre me gusta mas si tiene conga y repiqueteo, es como que me empuja mas a tronar la pista. JEJE en el buen sentido.

Kultura: Que artistas de la musica electrónica recomendarias?

CAMILO: Me gustan mucho Rodriguez Jr, Sébastien Léger, Jonas Saalbach, Martin Roth, Eric Prydz, Solomun, Yotto, Tinlicker, Patrice BÄumel, Eelke Kleijn, entre otros. Y como Dj sin lugar a dudas creo que Hernán pertenece a esa liga de tanta jerarquía. Aclaro que pertenezco a la Escudería de Demon Roof y también soy parte de un team en Nube Music donde concretamos proyectos de remixar tal o cual artista entre varios productores y me complace mucho haber sido admitido en estos equipos. En este pequeño viaje que emprendí… que me he cruzado con artistas muy generosos, aprovecho para agradecerle a Mariano Mellino por toda la buena onda que me brinda, incluso compartiendome musica y palabras de aliento. FELIZ AÑO

Journalist, musician, producer and Dj.
Camilo Garcia knew how to be on friendly terms like journalist between the people of show business back in the year 2004, but you decided to come out of that zone of comfort and to dedicate oneself to the music through the first rock music and the electronics after. Being the official Dj of MOTORCYCLE GP of silverweed knew how to do a race like a DJ with a lot of identity in respect of its productions. His sets are made out of very emotional tracks coming off of the traditional dance music, with which sensorial experiences run of the mainstream of the electronic music prove to be interesting. We thank his predisposal when accessing a note with us.

Kultura: Camilo reading over your work like Productor and DJ I saw the versatility and ductility to reach almost what’s experimental. As the creative process is for driving all those tools, does he have to do with something emotional or rather disciplining ?

CAMILO: I believe than go a little by the hand, it emotional and discipline. What’s emotional is there almost in raw flesh in anytime and he is necessary to take of the ears to the chair and the compu to achieve to rebel to the quietness. And sometimes the wonder is produced and I begin to be thought, wow this had not happened neither in fart if you watched one of my little chapters of that or this other series. I believe that serieses are the worst enemy of art, jaja. The effort, the belief in magic things are some of the tools that without a doubt specify to generate a musical fact that have any one chance to take a course in darning people to his step.

Kultura: Do they characterize your sets to have a very expeditious energy, beyond what’s emotional, that in fact they have and a great deal, as you drive the energetic level? it something elaborated ahead of time or not only that one flowing of the moment?

CAMILO : The energy increases to the rhythm with groove and percussion, but if arpeggios and melodies do not accompany the magic carpet solo leads you to give a turndown apple. Now if you manage to construct a track that have body and soul then the walk is more amusing. I believe that the people utilize the electronic music to explore a little within their own emotional fantasy objects. An unwritten law that you indicate that the action considers and perhaps to dance be a little to get agitated to oneself to remember that life is has a miracle in permanent process of construction. Reverting to your question and to the set; I try combinations, match up songs and seeing as they complement themselves and I infiltrate percussive bases that you may serve of conductive thread into them. I go into the themes to elect them. Finally I can look at the list to the hour to mix asquint that you put together and letting oneself get carried away by the personal pleasure and intuition. As many as but I can mix own tracks, but connected I take a seat with the people and I indicate that the answer is other. I have received that indicating that ad hoc it is necessary to believe very much in one and acting in consequence. Respecting the other ones and knowing to listen to who one toasts .

Kultura: Between your sets and can a perfect equilibrium between the textures of brilliance and crepuscularidad indicate productions itself, as you take yourself with darkness?

CAMILO : I have quit in some tracks to leave my Age’s memories of Communication, Big One and those Futuristic Hells where the reigning sounds seemed turbid and saturated. The happy arpeggios came a little through for the electronic music. Himself that the Berghain’s German sound imposes his tyranny of hard blows toward a most mono-tonal techno of not much affective demonstration or ( jajja ), but Silvers we are much more affectionate and we like to throw the best to possible people’s bigger quantity. And music is an equalizing universal element. We all are in the same with more doubts than certainties, let’s dance than it will not be necessary to against that for me to be able to impede it.

Kultura: As it is the role what else do you make you have a good time, the one belonging to DJ or Productor? Why?

CAMILO : Ufff, than good question. All over because you force me to elect between two moments that very much I enjoy, but I begin to know that it departs from it being ringing it is much more pleasurable. Could have seen the faces of all those boys that are there, girls or chiques vibrating with the music than probably thou per se he had created, or no, he is indistinct, if you prick her it is because I am pleasing to you also. Very my pretty things are spending the truth of those moments. If you put on top you pass me than raise her your heart does a turn ram with an own track on the air.

Kultura: Beyond obvious differences between being productive and do DJ, many suggest to be Djs rather than producers, that you hold an opinion on that?

CAMILLUS: You watch this question it is ideal. I began to produce in 2013 in my case. You already had studied between 2004 and 2008 but you had quit . When I turned for Ibiza trinket at one stroke I have q to return to attempt it one more time. That way they passed some 3 years until you sounded me the telephone to ask me as much as Guidos collected to be going to touch at of end of the year palermo’s place to a party. Said it The China Blue that was who it am called that I was not dj that only I was producing . I already was you told, but listen to some tracks yours and we want you take revenge for them to put jajajjaa. It is a beautiful history because I realized that never before there was thinking in moving on to the front and encouraging me to be dj and casually also showing something of my own music. I met to the 3 months touching half a at of carambola the Moto GP for 10 thousand people in what the first one belonging to 3 years in sequence was going to be.

Kultura: A level of sophistication combined with the simplicity has your work than exije a listening-in but conceptual, is that as such all of a challenge for the mainstream within the own electronic music, sos to think about that knowing of that always it is the arrival of that type of sound but difficult?

CAMILO : Look at I thank these your concepts very much, never somebody of the midway had said it to himself. Some people pertenecientes to the world of the organization of bowlings of electronics suggested me that you play only fashionable themes or famous themes to hit dates bars or places. Enclosure to my theme that it was well turbid but very turrazo q Chinwenwencha had job they managed to argue me into that that name was not serious. As soon as I put Scoundrel for him, that in English you signify Shameless. Between the people that it is gotten close to listening to me they approach and sometime of the night ask me for che touches Chinwenwencha jajajajaa that and that they serve me to say than the Shazam does not work for them they are the two best compliments that they have given me in the clue with some unpublished theme. I like the Progre but if you have conga and pitter-patter, you are like that you push me but to thunder the clue. JEJE in common sense.

Kultura: That artists of the electronic music would you recommend?

CAMILO : Like me a lot of Rodriguez Jr, Sébastien Léger, Jonas Saalbach, Martin Roth, Eric Prydz, Solomun, Yotto, Tinlicker, Patrice B umel, Eelke Kleijn, between other ones. And as without any doubt I create Dj that Hernán belongs to that league of so much hierarchy. I clarify than belong to Demon Roof’s Squiredom and also I am a part of a team in Nube Music where we concretized remixar’s projects such and such artist between several producers and it pleases me very much to have been admitted in these teams. In this small journey that I undertook that I have interbreeded with very generous artists, make good use of to thank for Mariano Mellino for all the good wave that you offer me, even sharing music with me and words of breath. HAPPY Year



 

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *